O projekte...
Názov projektu:
Optimalizácia edukačného procesu detí s viacnásobným postihnutím
Kód projektu: 26110130090
Miesto realizácie projektu: ŠZŠ, Zápotockého 127, 981 01 Hnúšťa
Termín realizácie: 09/2009 - 08/2011
Investícia do vašej budúcnosti / Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov Európskeho sociálneho fondu
Dopytovo orientovaný projekt
Prečo projekt? Čo chceme dosiahnuť?
Škola má dlhodobé skúsenosti s prácou s postihnutými deťmi. Za najkritickejšie oblasti potrebné pre ich rozvoj možno považovať:
- rozvíjanie a spresňovanie zmyslového vnímania
- rozvíjanie pozorovacích schopností
- osvojovanie rôznych spôsobov oboznamovania sa so spoločenským a prírodným prostredím
- utváranie pozitívneho vzťahu k bezprostrednému i širšiemu spoločenskému a prírodnému prostrediu
- všímanie si podstatných vlastností predmetov a javov a príčinných súvislostí prírodných a spoločenských javov a postupne chápať vzťahy medzi nimi
- utváranie emocionálne bohatého vzťahu k prírode
- utváranie základov enviromentálnej výchovy a prebúdzanie enviromentálneho cítenia
- uvedomovanie si významu a osvojovanie správnych hygienických návykov, najmä vo vzťahu k osobnej čistote a starostlivosti o svoje telo
- posilňovanie starostlivosti o vlastné zdravie, orientovanie sa vo vlastných telesných pocitoch
- utváranie pozitívneho vzťahu k svojmu zdraviu a k zdraviu iných
- zložka estetickej výchovy by mala prispieť k utváraniu prosociálneho cítenia
- utváraniu pozitívneho vzťahu k sebe
- osvojovaniu zručností sociálnej komunikácie a utváraniu pozitívnych medziľudských vzťahov (úsmev, kontakt, neverbálna komunikácia, počúvanie, rozhovor, pozdrav, otázka, poďakovanie)
- osvojovaniu si primeranej komunikácie citov
- posilňovaniu kooperatívneho správania
- utváraniu schopnosti nezištne pomáhať iným
- zvyšovaniu sociálnej a emocionálnej inteligencie
Pedagogickí pracovníci našej školy sa dlhodobo snažia posilňovať tieto aspekty na všetkých hodinách a aktivitách. Dlhodobo tiež spolupracujú s rôznymi inštitúciami (psychologické centrá a poradne, metodicko-pedagogické centrá) na zlepšovaní postavenia cieľovej skupiny. Chýbajú k tomu však finančné zdroje, ktoré by umožnili zakúpenie pomôcok využiteľných k týmto aktivitám.
Žiaci našej školy potrebujú najmä osvojenie základným zručností ako písanie, čítanie a počítanie, aby bolo možné ich začleniť do bežného, prípadne pracovného života.
Jedným zo špecifických
cieľov projektu je modernizovať vzdelávanie pre prvý stupeň špeciálnej základnej školy zamerané na kľúčové kompetencie žiakov. Ďalšími cieľmi sú inovácia školského vzdelávacieho programu a inovácia didaktických pomôcok a učebných textov.
Modernizácia sa bude týkať 3 oblastí:
- vytvorenie predmetu Ja a svet okolo mňa
- vytvorenie predmetu Hravá matematika
- inovácia spôsobu výučby čítania a písania
Všetky vytvárané zmeny a inovované výstupy budú zapracované do školského vzdelávacieho programu. V prvej fáze bude odbornou skupinou vytvorený základný nový koncept programu, ktorý bude vychádzať z navrhovaných aktivít projektu. Ten bude diskutovaný v rámci školy a jej širšieho okolia (napr. rodičia). Na jeho základe sa potom vytvoria jednotlivé inovované učebné texty či príručky, rešpektujúc princíp projektového vyučovania, modernizáciu formy vzdelávania so zameraním na kreatívne a názorné vyučovanie. Výsledné výstupy potom budú zapracované do definitívnej verzie školského vzdelávacieho programu (v rámci časovo tematických plánov a učebných osnov).
Aktivita bude realizovaná internými učiteľmi školy, ktorý majú skúsenosti z tvorbou školského vzdelávacieho programu a zároveň poznajú prostredie školy a potreby cieľovej skupiny. Aktivita bude realizovaná formou prípravy jednotlivých materiálov, pričom jednotliví zapojení odborníci budú vzájomne konzultovať.
Výstupom aktivity bude inovovaný školský vzdelávací program pre potreby žiakov špeciálnej základnej školy.